Heeft het Coronavirus jou in de greep?

hiekestek
hiekestek

Heeft het Coronavirus jou in de greep? Ik denk dat we wel aan kunnen nemen dat iedereen bang is voor corona. In de eerste plaats misschien om het zelf te krijgen, maar ook zeker angstig om het door te geven aan iemand anders. Iemand die je lief is. Ik neem bijvoorbeeld maar mijn partner die astmatisch is en dus tot dé doelgroep behoort. Of mijn 96jarige liefste mama die ik drie dagen per week bezoek. Zij woont nog zelfstandig, maar we doen samen boodschapjes. Heel voorzichtig mét mondkapje voor. De zorgen om hen, zijn in mijn geval groter dan voor mijzelf. Maar dat betekent voor mij dat ik het coronavirus niet moet oplopen en stiekem zorgt dat voor een wat argwanend gedrag en stress…en ik wil zeker geen chronische stress ontwikkelen! Dat wil ik voor blijven.

In de supermarkt kijk ik waakzaam om mij heen. Het coronavirus dwaalt immers overal. Ziet iemand er niet ziek uit? Komen mensen niet in mijn 1,5 meter aura?  Mijn oren zijn gespitst. Hoest of niest er iemand niet nét iets te vaak. Kortom ontspannen boodschappen doen, is er niet meer bij. Thuis, als er visite komt – natuurlijk binnen de toegestane hoeveelheid, poets ik eerst alle deurklinken schoon met desinfecterend schoonmaakmiddel en desinfecteer ik de wc compleet. En als de visite weggaat volg ik datzelfde ritueel. Nu begrijp ik eigenlijk pas de mensen met smetvrees, want ik ben net als hen – bang voor een onzichtbaar gevaar: het coronavirus. Ik ervaar nu ook hoe het is om in alle aspecten van het leven rekening te moeten houden met iets, voor mij, gevaarlijks. Ik bedenk dat mensen met smetvrees nu veel meer begrip krijgen uit hun omgeving: zie je wel – dat alles goed en steeds blijven schoonmaken – belangrijk is. Die herkenning is voor hen ook wel eens fijn!

Angst kan rare dingen met je doen

Gezonde angst ergens voor hebben, is normaal. En dat je dat ook in je lichaam voelt, is ook normaal. In de juiste proporties helpt angst om jouw doelen te verwezenlijken, maar dan hebben we het niet over de angst die controle over ons leven neemt. De coronavirus angsten zijn ook normaal: misschien staat je baan op de tocht? Misschien heb je door quarantaine meer ruzie met je partner? Misschien heb je het extra druk door de combinatie gezin en thuiswerken? Misschien ben je, omdat je niemand ziet, eenzaam en/of verdrietig. Als angst de overhand neemt en je bijvoorbeeld niet meer naar buiten durft of als je ook stress ervaart als je gewoon veilig thuis bent. Dan is het juist heel belangrijk om met iemand te praten. Dus als je jouw angst de baas wilt zijn….

Over je angst praten, lucht namelijk op.

is alleen wel belangrijk dat je met iemand praat die verstand en angsttherapie-ervaring heeft. Want…er zijn veel mensen die leven met chronische angstgevoelens: denk aan angst om voor publiek te spreken, sollicitatieangst, examenvrees of zelfs angst om met mensen om te gaan. Allemaal situaties waardoor de angstmeter in de hersenen het rode gebied in duiken. Rusteloosheid, alertheid, spierspanning en hartkloppingen zijn allemaal neveneffecten van slechts enkele neurotransmitters. Er kan vanuit een ander perspectief naar angsten, depressie, burn-out en chronische vermoeidheid gekeken worden: door de NEURO4ProfielTest. 

Angst in je hoofd

Door angst en/of maar blijven piekeren, krijg je een heel vol hoofd. Hierdoor word je ergens op concentreren steeds moeilijker. Zo’n warrig hoofd kan je behoorlijk in de weg zitten. Piekerknopjes zijn soms moeilijk uit te zetten en zorgen ervoor dat je in een soort vicieuze cirkel terecht komt: eentje waar je je zorgen maakt over je zorgen maken. De invloed van angst op de hersenen is enorm. Cortisol, adrenaline en noradrenaline zijn stoffen die je in staat van waakzaamheid en verdediging brengen. En dat zorgt ervoor dat allerlei emoties jouw werkelijkheid gaan verduisteren. Gedachten gaan de geest overnemen. Eigenlijk zijn er weinig andere psychologische gemoedstoestanden die zo intens kunnen worden als angstgevoelens. De hippocampus is het hersendeel dat verbonden is met het emotionele geheugen. Als je lang blootgesteld wordt of bent aan angsten is het dit hersendeel wat ernstige neveneffecten ondervindt, omdat het kleiner wordt. Ik heb pas gelezen in het tijdschrift Neuron, dat er een hoopvolle ontdekking is gedaan. Onderzoekers hebben vastgesteld dat de cellen die verantwoordelijk zijn voor angstgevoelens, zich allemaal in de hippocampus bevinden. Nu kunnen ze gerichter een medicatie ontwikkelen om dit probleem te behandelen.

Angst in je spieren

Maar angst kan ook in je spieren gaan zitten  Bij mij zijn vooral nek en schouders zijn favoriet! Als angst in je spieren gaat zitten, verkrampen deze en verdrukken de bloedvaten waardoor het zuurstofrijke bloed niet goed meer door het lichaam wordt gestuurd. Spieren krijgen minder zuurstof waardoor ze pijn gaan doen. De taal van je eigen lichaam is eigenlijk het meest duidelijk. Het wijst letterlijk aan waar de spanningen zitten. Het is belangrijk om je bewust te worden van de spanningen: dan zijn juist dagelijks ontspanning – of ademhalingsoefeningen goed om te doen. Chronische angst (lees ‘chronische stress’) is niet wat je hebben wilt: het verslechtert je conditie rap en daardoor ben je minder weerbaar. Angst ontregelt ook de lichaamsenergie (nieren), subtiele energie (hart), ritmerende energie (longen), voedende energie (milt) en de activerende energie (lever). Deze energieën regelen alles in jouw lijf waardoor je je vitaal, lekker, evenwichtig en gezond voelt. Een interessant boekje voor op jouw nachtkastje: Angstige mensen.

 

Adem in…adem uit.

Bij angstgevoelens, angstaanvallen of paniekaanvallen is goed blijven ademhalen echt heel belangrijk. Als het te druk wordt in je hoofd dan kan een goede rustige ademhaling jou weer terugbrengen in het hier en nu. We denken vaak: ik adem goed…maar is dat wel zo? Je kunt je ademhaling oefenen.

Als je deze oefening elke dag doet wordt het jouw éigen manier van ademen. En als je dan een paniekgevoel ervaart…,wanneer de angst jou probeert te pakken, hoef je nauwelijks meer moeite te doen om deze ademtechniek toe te passen, zodat je weer rustig wordt.

Genoeg adviezen en linkjes lijkt mij voor vandaag. We sluiten lekker deze blog met een nummer van Acda en de Munnik: Wees niet bang

Dit bericht delen:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij je niet langer 'anders' en onbegrepen voelen?

(Zonder Jezelf Te Verliezen?)

Ik wil me niet langer ‘anders’ en onbegrepen voelen zodat ik me niet langer een buitenstaander voel en meer rust in mijn leven kan ervaren.

Ik wil niet begrijpen wat hoogsensitiviteit is en voel me goed zoals ik ben.