Overprikkeld en bij jezelf blijven tijdens de feestdagen

Jolanda Kleiss
Jolanda Kleiss

3 tips om bij jezelf te blijven

Hoe creëer je rust, kun je het best bij jezelf blijven en blijf je verre weg van de overprikkeling tijdens deze feestdagen. Er zijn 2 groepen Hoogsensitieve personen of je geniet van de kerst of je kijkt er gruwelijk tegenop. De kerst is een collectieve traditie van samenzijn met de familie. Het zijn prikkel gevoelige dagen. Voor je het weet ben je overloaded van alles wat er om je heen gebeurt.

De eerste kerstdag naar de familie en 2 de kerstdag naar de schoonfamilie. Ik hoor vaak 3 de kerstdag ook al voorbij komen.  ‘ Dan hebben we gelukkig niets.’ En dan ligt de nadruk ook het woord gelukkig!!

Wat is dat toch dat kerst en het samenzijn met de familie soms kan zorgen voor overprikkeling? De familie tja …. er spelen altijd wel issues in de familie. De Kerstdagen zijn typisch van die dagen waarin je juist geconfronteerd kunt worden met familie issues  En als Hsp ‘er zie en voel je ook zoveel!!  Je kunt je waarneming/ zintuigen niet op non-actief zetten, was dat maar waar. 

Had je maar een zintuig-regelaar die je op bepaalde momenten op nul kon zetten.

Zitten, gezellig doen en oppervlakkige gesprekken

Veel hsp’ers kijken  als een berg op tegen de feestdagen en kunnen snel overprikkeld raken. Omdat je op voorhand al weet dat er geen harmonie zal zijn en dat is nou juist waar je zo naar verlangd .

Je ziet al die familie dynamieken al weer voorbij komen. Zitten en gezellig doen , jezelf irriteren aan je (schoon)moeder/vader die zich weer eens volledig onderdompelt in een slachtofferrol omdat hij /zij het zo zwaar heeft gehad in het leven. De (schoon)broer die continue moet laten ziet hoe druk hij het heeft met zijn eigen bedrijf. Je zus zal niet afwezig zijn omdat er issues spelen tussen haar en je ouders.

De oppervlakkkige gesprekken die gevoerd worden. Je voelt een enorme spanning hangen. En jij kijkt op je horloge … pffff nog 3 uur te gaan voor we naar huis kunnen.  Gezellig zo die feestdagen. Je voelt de moeheid toeslaan. Vraagt jezelf af , wat doe ik hier…??

Wat gebeurt er?

Hoe behoudt je dan voor jezelf de rust
* Hoe voorkom je om jezelf te verliezen en te overprikkeld te raken?
* Hoe kun je nu nog bij jezelf blijven?

Omdat je zoveel waarneemt ervaar je ook de familie dynamieken die naar voren komen. De onuitgesproken regels en irritaties. Daar ontkom je niet aan. Waar mensen samen zijn spelen issues. That’s live . Je kunt het jezelf wel makkelijker maken door ernaar te leren kijken zonder oordeel. Zie het als een spel voor jezelf. Door je bewust te worden van wat er gebeurt en wat jij daarmee doet. 

Wat gebeurt er?

Je neemt de situatie waar , je gedachten en gevoelens van de onuitgesproken gevoelens gaan met je aan de haal , deze zorgen voor onrustige gevoelens, je wordt intern geprikkeld, minder fijn gevoel , je wil jezelf zo niet voelen. Je wil hier niet meer zijn. Je gaat liever naar huis.

De 3 tips

 

Keer het om:

  1. Wordt je bewust van de plek waar je zit. Hierdoor richt je je aandacht op jezelf.
  2. Neem je omgeving waar zoals die is , zonder oordeel.
  3. Zeg in jezelf tegen de ander… ‘ik zie je en ik hoef er niets mee.’ 

Dan zul je zien dat die 3 uren zo voorbij zijn. Laat je meenemen door het moment.

Fijne feestdagen

Dit bericht delen:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij je niet langer 'anders' en onbegrepen voelen?

(Zonder Jezelf Te Verliezen?)

Ik wil me niet langer ‘anders’ en onbegrepen voelen zodat ik me niet langer een buitenstaander voel en meer rust in mijn leven kan ervaren.

Ik wil niet begrijpen wat hoogsensitiviteit is en voel me goed zoals ik ben.