Hoe Overwin ik mijn angst

Jolanda Kleiss
Jolanda Kleiss

Op jonge leeftijd was ik al bang in het donker. Wat heb ik als kind vaak onder mijn bed gekeken of er niemand onderlag. Ik wilde graag dat mijn deur open bleef staan maar ik was dan ook weer bang dat er iemand achter die deur zat om mij in de gaten te houden. Ik was altijd alert en op mijn hoede. Bang om te gaan slapen want dan zag ik allerlei rare gezichten. Bang voor mensen en situaties, later rond mijn 20ste was ik  bang dat ik flauw zou vallen als ik in de rij stond te wachten bij een kassa. Toen ik mijn rijbewijs had was is bang om alleen te rijden of te gaan tanken. Ik was bang in situatie zoals een trein of een boot want daar kon ik dan niet vanaf als het zou moeten. En bang dat men mij niet aardig vond, bang dat ik niet goed genoeg was enz.. Toen ik mijn eerste paard kreeg…jemig wat was ik blij maar ozo bang.. wat was dat toch.…ik was toch blij met haar..

Maar die angst kun je echt overwinnen, ik heb al mijn angsten overwonnen en als ik het kan kan jij het zeker !!!

Hoogsensitief zijn kan met zich mee brengen dat je sneller overprikkeld bent en dat je daardoor vatbaarder bent voor angsten. Wat ik toen nog niet wist is dat mijn angsten ook ontstonden doordat ik overprikkeld was. Nu weet ik inmiddels daar mee om te gaan.

Wat is angst en hoe werkt het??

Hier alvast een aantal tips

1.Ga de confrontatie aan
Uit onderzoek blijkt dat de confrontatie aangaan de manier is om je angst te overwinnen. Durf de angstige gedachten die de bijbehorende spanning met zich mee brengen te doorstaan en je zult zien dat de wereld niet vergaat. Door de angst te ontlopen vergroot je je angst alleen maar Door het aangaan van je angst ontwikkel je moed en versterk je je zelfvertrouwen.

  1. Waar of niet waar
    Schrijf de gedachten op die je angstig maken. Maak vier kolommen.
    1ste kolom. Schrijf hier  je gedachten op die je angstig maken.
    2de kolom.  Stel je de vraag of je zeker weet of deze gedachten waar zijn?
    3de kolom.  Wat is het voordeel van deze gedachtes?
    4de kolom.  Wat zijn de nadelen?
    Hierdoor wordt je je bewust van wat er speelt en als je je bewuster wordt van wat er speelt dan kun je het accepteren en pas als je het geaccepteerd hebt kun je er iets aan veranderen.
  2. Ik ben niet mijn gedachten
    We maken onszelf vaak angstig door de gedachten die in ons opkomen dat er iets zou kunnen gebeuren. Kijk eens of je je gedachten kunt accepteren zoals ze zijn maar verbindt jezelf niet met die gedachten, je neemt ze alleen maar waar. Als jij ze geen aandacht meer geeft zullen ze vanzelf verdwijnen.
  3. ontlaad en ontwikkel moed
    Door je bewust te worden van je angsten wordt je je ook bewust wat angst aan spanning geeft in je lichaam.
    Geef eens toe aan deze spanning door deze energie uit je lichaam te laten verdwijnen door letterlijk te gaan springen, rennen of gek te doen, volg de beweging maar eens en ontwikkel moed. Spanning wil uit het lichaam, je lichaam wil ontladen.

Wil je leren om je angst te overwinnen?
Vindt je dit lastig om er zelf mee aan de slag te gaan?

Neem gerust contact met me op en we gaan er samen mee aan de slag…

Dit bericht delen:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij je niet langer 'anders' en onbegrepen voelen?

(Zonder Jezelf Te Verliezen?)

Ik wil me niet langer ‘anders’ en onbegrepen voelen zodat ik me niet langer een buitenstaander voel en meer rust in mijn leven kan ervaren.

Ik wil niet begrijpen wat hoogsensitiviteit is en voel me goed zoals ik ben.