Angsten

|
|
Angsten

Een mens lijdt nog het meest door het lijden dat hij vreest.

 

Ontwikkel moed en reken af met (faal)angst.

Angst is een veel voorkomende emotie. Zonder angstgevoelens kan de mens zich niet ontwikkelen. Zelfbewustzijn is het vormen van een oordeel en de verantwoording nemen voor de eigen daden. Deze daden zijn onlosmakelijk verbonden met angstgevoelens. Angst is een natuurlijke waarschuwing voor gevaar. Angst kan ook een op de toekomst gericht gevoel zijn. Angst dat je niet voldoet aan verwachtingen. Je bent bang voor iets wat zou kunnen gebeuren. Angst kan verlammend werken maar kan ook uitdagend zijn.

Angst verandert niets aan het verdriet van gisteren en het lost je problemen voor morgen niet op. Het enige dat angst doet, is je vandaag verlammen.

Hooggevoeligheid & angst

Angst kan zich op verschillende manieren uiten: in gevoelens, gedrag en lichamelijke klachten.

De één is gevoeliger dan de ander. Als HSP ben je gevoelig voor sferen en indrukken in en om je heen. Angst komt vaak voor bij personen die hooggevoelig zijn, juist doordat je je niet bewust bent van wat er in en om je heen gebeurt. Angst is hierbij geen kenmerk maar een veel voorkomend gevolg. Naast hooggevoelig zijn is er vaak een ingrijpende gebeurtenis nodig om daadwerkelijk een angststoornis te krijgen. Ook is het zo dat wanneer je veel levensgebeurtenissen in korte tijd meemaakt (een nieuwe baan, een huwelijk, een verhuizing, overlijden van dierbaren, een ongeluk) je algehele stressniveau behoorlijk kan oplopen. Dat is op zichzelf al een voedingsbodem voor het ontstaan van angsten.

Serotonine

Serotonine is een neurotransmitter. Dat is een stof die ervoor zorgt dat boodschappen in de hersenen van de ene zenuw naar de andere worden doorgegeven. Te weinig van deze neurotransmitter kan leiden tot angsten. Bij de HSP kan het voorkomen dat de hoeveelheid serotonine die in de hersenen aanwezig is te laag is (bronvermelding: Elaine Aron).

Hoe werkt het in je lichaam?

Angst begint in je hersenen als een situatie die wordt herkend als dreiging of risico. De zogenaamde amandelkern (amygdala) is betrokken bij het aanleren van angsten. Angstige ervaringen kunnen zeer langdurig een indruk achter laten in dit hersengebied, ook wanneer het gevaar allang geweken is. Dat kan verklaren dat iemand bang blijft voor zaken, waarvan hij ‘met zijn verstand’ wel kan beredeneren dat de angst ongegrond is. Je lichaam schiet in de “stress-modus”, adrenaline giert door je lichaam, je hart gaat sneller pompen, je ademhaling gaat sneller, je spieren spannen zich, je gaat zweten…je bent fysiek klaar om te gaan vluchten, vechten of bevriezen.

Als je de confrontatie met de angst vermijdt, leidt dat (in plaats van het ontwikkelen van moed) tot toename van angst, waarbij gevoelens van angst en onrust steeds aanwezig zijn en vermijding je leven zal bepalen.

Angst en overprikkeling

Angst en overprikkeling gaan vaak gelijk op. Angst geeft veel overprikkeling en overprikkeling leidt tot angsten: Je bent sneller angstig, onzeker of paniekerig als je al overprikkeld bent. Omdat je lichaam al alert is en in stress verkeert, hoeft er minder te gebeuren voor angst geactiveerd wordt. HSP hebben meer last van overprikkeling en kunnen vatbaarder zijn voor angst. Voorkomen dat je te erg overprikkeld raakt en chronische overprikkeling aanpakken, is een belangrijke stap in het aanpakken van angst en paniek. Daarnaast is het goed om aan te leren hoe je je gedachten de baas kunt zijn en hoe je kunt voorkomen dat je deze angstige gedachten gaat volgen. Het heeft namelijk helemaal geen zin. In een angsttoestand produceert je hoofd voornamelijk gedachten die de overprikkeling en dus de angst verergeren. Je kunt niet objectief denken op dat moment.

Faalangst is angst dat je niet voldoet aan de gestelde verwachtingen. 

Wat kun je verwachten? We gaan samen kijken naar je angsten, waar ze ontstaan zijn en hoe je ze kunt neutraliseren. Gezamenlijk maken we een begeleidingsplan en bespreken we het aantal stappen die nodig zijn om je angsten te overwinnen. Je leert meer lichaamsbewustzijn te creëren zodat je weet wat er in je lichaam gebeurt. Als je weet wat je voelt dan krijg je hier meer controle over. Zo kom je steviger in je schoenen te staan en kan je jouw eigen angsten overwinnen.

Lichamelijke klachten o.a:

  • Vermoeidheid
  • Buikpijn
  • Maagklachten
  • Spijsverteringsklachten
  • Slapeloosheid
  • Hoofdpijn

Begeleidingen

 


Angst veranderd niets aan het verdriet van gisteren en het lost je problemen voor morgen niet op. Het enige dat angst doet is je vandaag verlammen.


Blogberichten

Voeding voor een hooggevoelig lichaam

Wat gebeurt er met je als sensitief persoon als je angstig bent, neerslachtig of helemaal
Lees meer

Ik heb geleerd mijn angst te accepteren

Mijn ervaringen met de therapie/coaching van Equizenz “Ik heb geleerd mijn angst te accepteren” geschreven
Lees meer

Wil je jouw angst de baas zijn?

Neem contact op!
Telefoon: 06-21250362, het telefonisch spreekuur is iedere maandagochtend 08:00 tot 10:00 uur.

Je kunt je ook inschrijven voor een kennismaking.


  

Inschrijving en ondertekening:

Ik schrijf mij in een kennismakingsgesprek ik ga akkoord met de algemene voorwaarden.


 
 
  

 
 
 
EquiZenz maakt gebruik van de algemene voorwaarden van KREAC klik hier om ze te bekijken.