Contemplatieve psychologie

Contemplatieve psychologie

Heb je last van dat situaties zich continue blijven herhalen in je hoofd? Wil je meer rust in je hoofd ervaren en zelf je gepieker onder controle krijgen? Dan biedt contemplatieve psychologie de mogelijkheid om je innerlijke wereld onder de loep te nemen. Door na te gaan wat er in jouw afspeelt ontdek je wat je denkt en wat je voelt. Je wordt je bewust van je gedrag en van je handelen.

Paarden kunnen je helpen om jou het moment te laten beleven.

Contemplatieve psychologie ?

Deze therapie leert je dat je je door niemand meer laat bepalen wie je zelf bent.
We hebben allemaal leren lopen en fietsen. Dit hebben we niet in 1 dag geleerd. Het ging gepaard met vallen en opstaan. Zo werkt het ook met bewuste onafhankelijkheid.
Als eerste is het belangrijk dat je je bewuste zelf onafhankelijkheid aanleert, zodat je leert bewuste keuzes te maken en dat je zelfsturend bent.

Deze trajecten zijn erop gericht dat je uit je hoofd komt en alles leert vertrouwen wat zich in het moment afspeelt

Wat kan jou beïnvloeden?

  • Mensen
  • Omstandigheden
  • Emoties
  • Gedachten en patronen
  •  

Leven in het nu.
Je verbindt jezelf met patronen en innerlijke beelden en gedachten. Je wordt er afhankelijk van en gaat erin geloven. Hierdoor ga je lijden. Dit doe je omdat deze beelden en gedachten je beschermen tegen pijn die je in de werkelijkheid ervaart. Of die je ooit in het verleden hebt ervaren. Door juist te leren omgaan met emoties in het nu word je je bewust van jouw eigen individuele levensweg.

jolanda (57 van 64)

Hoe werkt contemplatieve psychologie

Contemplatieve psychologie gaat over een voortdurende waarneming van jezelf en van je gedachten en gevoelens. Hierbij wordt steeds helderder wat je gedachten-constructies zijn en de daarbij behorende gevoelens. Hierdoor kom je in de werkelijkheid van het hier en nu.

Wanneer jouw gedachten aangeven dat je maar weinig voorstelt dan ga je hierin geloven. Je hebt dan niet meer in de gaten dat dit maar woorden zijn, gedachten, beelden, die op de een of andere manier in je hoofd terecht zijn gekomen. Je gaat denken dat dit in werkelijkheid zo is en hiernaar leven. Het bijzondere is dat je buiten die gedachtensprong kunt gaan staan en er als buitenstaander naar kunt kijken. Je kunt eruit ontwaken en je ontdekken dat je zelf die wereld hebt gecreëerd. Je ontdekt dan ook dat je in je zelfgecreëerde wereld gevangen bent geraakt. Je meende dat de wereld was zoals die zich in je gedachten aan je voordeed.

 

Wat kun je verwachten

  • Je gaat ervaren wanneer je door je gedachten wordt meegenomen.
  • Je leert om je niet meer door elke gedachte te laten meeslepen.
  • Je ontwikkelt een natuurlijke controle zodat je je los kunt maken van je gedachten.
  • Je ervaart meer innerlijke rust en stabiliteit.
  • Je leert gewoon te zijn wie je bent.
Laden...

Wil jij je niet langer 'anders' en onbegrepen voelen?

(Zonder Jezelf Te Verliezen?)

Ik wil me niet langer ‘anders’ en onbegrepen voelen zodat ik me niet langer een buitenstaander voel en meer rust in mijn leven kan ervaren.

Ik wil niet begrijpen wat hoogsensitiviteit is en voel me goed zoals ik ben.