Fibromyalgie, een serotonine tekort staat centraal

Jolanda Kleiss
Jolanda Kleiss

Fibromyalgie, een serotonine tekort staat centraal

Het persoonlijke verhaal van Iris over:

Hoogsensitiviteit en Fibromyalgie

Binnen 1,5 week voelde ik al meer energie dmv Orthomoleculaire geneeswijze
“Sinds ik in 2003 de diagnose fibromyalgie en hypermobiliteits syndroom kreeg ben ik erg opzoek geweest naar wat voor mij het beste zou zijn om wel overeind te blijven staan ondanks mijn ziekte. Helaas liep alles anders en werd ik in 2010 voor 60% afgekeurd, gewoonweg omdat ik te veel pijn en vermoeidheidsklachten heb. 

In de periode daarna ben ik mijn balans gaan vinden in doen en rusten, maar altijd met beperkte energie en pijn.”

Wat is fibromyalgie en hoe kun je het krijgen?

In de vorige blog heb ik uitgelegd dat allerlei uiteenlopende factoren een rol kunnen spelen bij het ontstaan van fibromyalgie (lijkt op een chronisch pijn-/vermoeidheidssyndroom). 

Én ik heb verteld dat bij al deze verschillende factoren een serotonine tekort centraal staat. Hoe kan dit tekort ontstaan? En hoe voorkom je een tekort bij jezelf?

Maar als eerste: Wat is serotonine ook alweer precies?

Het is een hormoon of neurotransmitter, afhankelijk van of het stofje zich door de bloed- of zenuwbanen voortbeweegt. Serotonine heeft invloed op je slaap, stemming, pijnbeleving en spijsvertering.

Hoe wordt serotonine gevormd?

Voor het vormen van serotonine heb je allereerst tryptofaan nodig. Dit aminozuur kan met de hulp van allerlei co-factoren (vitamines B6 en B12, foliumzuur, ijzer, magnesium, zuurstof en het enzym SAMe) omgezet worden in achtereenvolgens 5-HTP, serotonine én tot slot melatonine (een belangrijk hormoon voor de kwaliteit van je slaap).

Goede voeding voor serotonine productie

Orthomoleculair, gezonde voeding, hoogsensitief, Equizenz, paardenscoach Uden

Voor een goede vorming van serotonine is een voldoende toevoer van de genoemde co-factoren van groot belang. Zet daarom héél regelmatig de volgende voedingsmiddelen op je menu: (groene) groenten, avocado, uien, knoflook, bieslook, appels, banaan, eieren, noten (met name cashew- en paranoten), pompoenpitten, sesamzaad, kip, vis, schaal- en schelpdieren.

De rol van (chronische) stress

Ook belangrijk om te weten: het stresshormoon adrenaline maak je nagenoeg met dezelfde co-factoren als serotonine. En in situaties van stress gaan alle co-factoren naar de vorming van adrenaline. Met als gevolg: een serotonine/melatonine tekort. Daarom is het dus zo belangrijk om te veel (chronische) stress te vermijden.

Depressie

Het is een beetje een kip-ei-verhaal of psychische klachten een oorzaak of juist een gevolg zijn van fibromyalgie, maar in ieder geval is het zo dat stoornissen in de serotonine huishouding depressies kunnen veroorzaken. En een verkeerde voeding en te veel stress kunnen dus beiden tot een serotonine tekort leiden.

Pijn beleving

Substance P is een neurotransmitter die ervoor zorgt dat je pijn voelt aan je zenuwuiteinden. En pijn is nuttig want het waarschuwt je voor gevaar (je trekt bijvoorbeeld je hand terug uit het vuur). Maar je wilt natuurlijk niet dat elk stootje al (fikse) pijn doet, en serotonine beslist wanneer je lijf gaat ‘vuren’ met substance P. Bij een serotonine tekort bestaat deze remmende werking niet meer en wordt substance P overactief. Met als gevolg: elke aanraking doet je pijn en dat ervaren mensen die last hebben van fibromyalgie.

Samenvattend :

Een serotonine tekort kan ontstaan door verkeerde voeding en te veel stress
Een serotonine te kort kan ontstaan door een te kort aan co-factoren

Een serotonine tekort leidt tot slaapproblemen, depressieve klachten en een verhoogde pijngevoeligheid.

Spijsverteringsproblemen zijn nog niet aan bod gekomen, meer hierover in een volgende blog. Én dan zal ik vertellen waarom vrouwen meer last hebben van fibromyalgie dan mannen.

Dit bericht delen:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij je niet langer 'anders' en onbegrepen voelen?

(Zonder Jezelf Te Verliezen?)

Ik wil me niet langer ‘anders’ en onbegrepen voelen zodat ik me niet langer een buitenstaander voel en meer rust in mijn leven kan ervaren.

Ik wil niet begrijpen wat hoogsensitiviteit is en voel me goed zoals ik ben.