Maakt chocolade gelukkig?

Jolanda Kleiss
Jolanda Kleiss

Chocolade op recept….mmmmmmjammie!
Waarom is chocolade zo lekker? Het is de onweerstaanbare combinatie van vet en
zoet die onze hersenen zo verheugd doet reageren. Chocolade smelt bovendien in
de mond en dat geeft een ware smaakexplosie op de tong. Mmmmmjammie! Het is
bijna jammer om over deze lekkernij iets wetenschappelijks/medisch te schrijven,
maar ik doe het toch: omdat als je af en toe een stukje pure chocolade eet, dit niet
alleen lekker is, maar ook gezond.

Serotonine, het feelgood stofje in je hersenen

Als chocolade zo lekker is, zou het dan ook troost kunnen bieden? Veel vrouwen vinden van wel. Chocolade is geen wondermiddel, maar wel een wonderbaarlijk lekker middel én het is in kleine hoeveelheden ook goed, púúr (hoe donkerder hoe beter), voor de gezondheid. Er zit namelijk fenylethylamine in, dat aangemaakt wordt als mensen verliefd zijn. In de heerlijke pure, water in je mond doen lopende,
chocolade zit ook serotonine en dat staat bekend als het feelgood stofje in je hersenen. Feitelijk is het een hormoon, opgebouwd uit koolhydraten en het aminozuur tryptofaan. Voedingsmiddelen die de serotonineproductie in je hersenen vergroten, ons humeur verbeteren en uit onderzoek is gebleken dat bij veel Hoogsensitieve personen serotonine lager is. Dus een paar stukjes pure chocolade is zo slecht nog niet. 

Concentratievermogen

Er is over de hele wereld onderzoek gedaan naar wat chocolade doet met de mens. Zutphense chocoladeonderzoekers kwamen erachter dat 10-20 gram chocolade  bloeddruk verlagend werkt en dat met 50% hart -en vaatziekten daalden. En Japanse onderzoekers concludeerden dat je concentratievermogen een boost krijgt als je elke dag een stuk zwarte chocolade eet. Ook de verwerkingstijd van de hersenen werd bestudeerd en ook hier had chocolade een klein positief effect op. 

Stoffen die het lichaam beschermen

En dan moet ik helaas witte chocolade genieters teleurstellen, want daar zit geen cacao in. En dat is de kracht van chocolade, die zit in de polyfenolen welke van nature in cacao aanwezig zijn. Polyfenolen zijn antioxidanten, stoffen die het lichaam beschermen, bijvoorbeeld tegen straling uit zonlicht of schadelijke stoffen die in de
stofwisseling kunnen ontstaan. Gedacht wordt dat ze de kans op een beroerte en een hartaanval verlagen door aderverkalking en ontstekingen tegen te gaan.
Helemaal precies is het werkingsmechanisme niet bekend. Mogelijk hebben anti-oxidanten ook een gunstig effect op de kwaliteit van de vaatwand, zodat die sterker wordt.

Pure chocolade

Hoe donkerder de chocolade, hoe meer cacao en dus hoe meer polyfenolen. Pure chocolade moet je dus snoepen als je optimaal wilt profiteren van de gezondheid van chocolade. Melkchocolade kan ook wel, al bevat die minder antioxidanten. Maar neem geen witte chocolade, want daarin wordt alleen het cacaovet gebruikt en dat bevat geen polyfenolen.

Geniet maar snoep met mate....

En natuurlijk zit er ook aan chocolade een ongezonde kant plús het gevaar dat het
niet bij een paar stukjes blijft, maar dat we (omdat het zo ontzettend lekker is) een hele reep wegsnoepen. Naast de gezonde polyfenolen bevat chocolade namelijk flink wat verzadigde vetten en suikers en dus calorieën. Een reep chocolade van 100
gram levert al snel ruim 500 kilocalorieën!

Hoe lekker ook: geniet, maar snoep met mate….een paar blokjes puur, per dag! Of het jou gelukkiger maakt dan een paard, dat mag je lekker zelf bepalen….ik weet het wel!

En op de valreep: Wat ook een aanrader is, is om na een maaltijd een kopje expresso te drinken en een klein stukje pure chocolade (80procent cacao)…dit bevordert de spijsvertering.

Het is ook een goed idee om de neuro4profieltest te doen, om te kijken of jewerkelijk stofjes te kort komt, of dat chocolade bij jou gerelateerd is aan een lage eigenwaarde of een te vaak somber gevoel (depressie), waar je heel graag vanaf wilt.

Dit bericht delen:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij je niet langer 'anders' en onbegrepen voelen?

(Zonder Jezelf Te Verliezen?)

Ik wil me niet langer ‘anders’ en onbegrepen voelen zodat ik me niet langer een buitenstaander voel en meer rust in mijn leven kan ervaren.

Ik wil niet begrijpen wat hoogsensitiviteit is en voel me goed zoals ik ben.