Voeding voor een sensitief lichaam

Jolanda Kleiss
Jolanda Kleiss

Wat gebeurt er met je als sensitief persoon als je angstig bent, neerslachtig of helemaal niet kunt slapen.

Elke maand zal ik je verrassen met een blog over hoe ons hooggevoelig lichaam werkt volgens de orthomoleculaire therapie Pni (Psycho neuro immunologie) , voeding als medicijn.

Wat zijn neurotransmitters
Serotonine is een neurotransmitter, een neurotransmitter is een stofje is in ons lichaam wat zich voort beweegt d.m.v. de zenuwbanen. Deze banen kun je vergelijken met een snelweg waar erg snel gereden wordt. Dit in tegenstelling tot onze bloedbaan, dit is provinciale weg maar hier wordt duidelijk erg langzaam gereden en hier komen dan ook alleen hormonen voor.

Serotonine draagt zorg voor een aantal processen in ons lichaam.
Het bevindt zich in de rode bloedlichaampjes de darmen en in de hersenen.

  • Stemmingswisselingen
  • Concentratie problemen
  • Slaapproblematieken
  • Obstipatie

Waar wordt serotonine van gemaakt?
Ons lichaam is opgebouwd uit eiwitten, vetten en koolhydraten.Deze eiwitten worden in onze spijsvertering fijn geknipt tot aminozuren.
L-tryptofaan is zo’n aminozuur en hieruit wordt serotonine gemaakt. Dit aminozuur regelt onze slaap en onze stemming.

Van L-tryptofaan wordt 5 -HTP gemaakt en van 5-HTP wordt serotonine gemaakt en van serotonine kan ons lichaam pas melathonine maken. Hier heb je vast wel eens van gehoord.

Wat zijn de symptomen van te weinig tryptofaan in je lichaam?
Dus je kunt je voorstellen als je niet voldoende voedingsstoffen eet waar tryptofaan inzit je niet voldoende serotonine hebt om melatonine van te maken, met als gevolg …je kunt niet slapen. Of je hebt heel veel negatieve ervaringen opgedaan (deze sla je in je hersenen op in het gedeelte wat amygdala heet) en deze wordt gedempt met serotonine…nou wat gebeurt er dan ..dan kun je extra angstig worden…Of je hebt obstipatie en je bent angstig en je kunt niet meer slapen….. Ook dan kan het zijn dat gewoon je serotonine voorraad op is, of je hebt wel voldoende serotonine maar je neemt het niet meer op…

Om deze processen goed te laten verlopen hebben we ook nog co-factoren nodig, dit zijn vitamine en mineralen: Foliumzuur, B6, B12, magnesium, zink en ijzer

Voeding voor de hsp’er !
Eet voeding die rijk is aan tryptofaan:

  • Noten: met name cashew-en paranoten
  • Banaan
  • Koolhydraat(de juiste)rijke voeding
  • Eieren
  • Vis
  • Schaal en -schelpdieren
  • Kip(biologisch)
  • zeewier
  • zeekraal

Lees hier meer over gezonde voeding die jouw sensitieve genen begrijpen

Mocht je vragen hebben dan beantwoord ik ze graag.

Dit bericht delen:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

2 reacties

    1. Dag Trudy, Dat hangt helemaal af van jouw eigen gesteldheid.
      Als je tryptofaan inzet kan dit ook voor andere routes in je lichaam gebruikt worden, dus hier kan ik zo geen antwoord opgeven dan zou ik veel meer willen weten. Je zou ook kunnen kiezen voor griffonia dat is een serotonerg kruid. Maar dan nog is het belangrijk om te achterhalen waar de slaapproblemen vandaan komen. Dit kan ook te maken hebben met je darmen of dat het pieker knopje aanstaat. Of misschien eet je wel te weinig voedingsstoffen die ervoor zorgen dat je niet goed kunt slapenof je hebt niet voldoende B vitamines om stoken om te zetten.Of misschien is er te veel stress en blijft je coric=sol niveia te hoog in je lichaam, dan werkt serotonine helemaal niet
      Kortom er is meer informatie nodig om hier voor jou een concreet antwoord op te geven.
      Is je vraag beantwoord zo?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij je niet langer 'anders' en onbegrepen voelen?

(Zonder Jezelf Te Verliezen?)

Ik wil me niet langer ‘anders’ en onbegrepen voelen zodat ik me niet langer een buitenstaander voel en meer rust in mijn leven kan ervaren.

Ik wil niet begrijpen wat hoogsensitiviteit is en voel me goed zoals ik ben.