Wat is orthomoleculaire voedingsleer?

Jolanda Kleiss
Jolanda Kleiss

Wat kan gezonde voeding voor jou als sensitief persoon betekenen

Elke maand zal ik je verrassen met een blog over voeding als medicijn. En over hoe ons lichaam werkt volgens de orthomoleculaire therapie Pni (psycho neuro immunologie) en hoogsensitief zijn.

Wat is gezonde voeding voor jou?
Na de vorige blog over voeding als medicijn vragen jullie je misschien af: wat is dat, orthomoleculaire voedingsleer volgens de PNI (psycho neuro immunologie)? Kort gezegd gaat het voedingsgedeelte over gezond blijven (of weer worden) met behulp van gezonde voeding, en het PNI-gedeelte over het belang van wie je bent (zowel psychisch als lichamelijk), in wat voor omgeving leef je en hoe ga je om met weerstand en stress.

In deze blog vertel ik meer over orthomoleculaire voeding. Een gezond voedingspatroon kan namelijk al veel voor je doen; gewoon om je fit en energiek te voelen, maar ook bij tal van klachten, zoals stress, stemmingswisselingenvermoeidheidsklachtenslaapstoornissen(buik)pijngewrichtsklachten, darmklachten, longklachten, huidproblemen, allergieën, jeuk en obstipatie. Klachten waar je als hooggevoelig persoon misschien last van kunt hebben.

Wat is dan gezonde voeding volgens de orthomoleculaire voedingsleer?

Hiervoor is het handig om eerst iets meer te vertellen over de werking van onze genen. Onze genen kunnen zich aanpassen aan een nieuwe omgeving of andere voeding, waarbij de evolutie kiest voor de genen die belangrijk zijn voor voortplanting en overleven. Zo zijn we ooit weggetrokken uit Afrika en is onze huid lichter geworden, om toch voldoende vitamine D op te kunnen nemen. (wat we nu vaak nog te kort komen, daarover later meer in 1 van de volgende blogs.)

Alleen – en dat is een belangrijke adder onder het gras – gaan dergelijke evolutionaire aanpassingen van onze genen uiterst langzaam. Hierdoor verschillen we qua genen nog niet zo veel van onze voorouders uit het Paleolithisch tijdperk (ongeveer zo’n 50.000 jaar geleden). Een belangrijke vraag is dan ook: wat aten we toen, waar onze genen nu min of meer nog op ingesteld zijn?

Oervoeding

Het menu bestond in die oertijd vooral uit vis, mager vlees, groenten, fruit, noten en zaden, oftewel natuurlijke voeding (iets anders was er toen natuurlijk ook nog niet). Tegenwoordig bevat ons voedingspatroon meestal (te) veel brood, granen, pasta, zuivel, vet vlees en alcohol. Bovendien bevatten veel bewerkte voedingsmiddelen veel zout, suikers en verzadigde en/of transvetzuren en allerlei chemische toevoegingen voor conservering, kleur en smaak.

Hierdoor komt ruim zeventig procent van ons moderne menu niet overeen met wat we gedurende vrijwel onze hele evolutie hebben gegeten. En die veranderingen kunnen onze genen helaas niet bijbenen. Het gevolg is dat ze in hun functioneren worden gestoord en dat leidt helaas tot allerlei gezondheidsklachten.

Tips voor een gezond menu

Door te kiezen voor voeding die meer lijkt op wat we ooit aten, doe je je genen dus een groot plezier: je creëert voor hen de omstandigheden waarin ze goed kunnen functioneren. Kook dus zo veel mogelijk zelf met (biologische) groenten en fruit, vlees, vis, eieren, noten en zaden, en varieer je maaltijden. Vermijdt het koken uit pakjes en zakjes. Zo krijg je niet alleen alle vetten, koolhydraten en eiwitten binnen, maar ook alle vitaminen, mineralen en andere spoorelementen. Je lichaam is er blij mee!

Eet voeding die je genen nog begrijpen

Gezonde voeding uit de orthomoleculaire keuken nog even op een rijtje:

Lees  hier meer over voeding uit de orthomoleculaire keuken, die jouw sensitieve genen nog begrijpen

Tot slot: in een andere blog zal ik je vertellen waarom onder andere graanproducten en zuivel niet op dit gezonde lijstje voorkomen.

Lees meer over hooggevoelig zijn, angst, slapeloosheid, stemmingswisselingen en voeding.

Dit bericht delen:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij je niet langer 'anders' en onbegrepen voelen?

(Zonder Jezelf Te Verliezen?)

Ik wil me niet langer ‘anders’ en onbegrepen voelen zodat ik me niet langer een buitenstaander voel en meer rust in mijn leven kan ervaren.

Ik wil niet begrijpen wat hoogsensitiviteit is en voel me goed zoals ik ben.