10 signalen van Gezonde grenzen

krachtige eigenschap, 10 signalen voor gezonde grenzen
Jolanda Kleiss
Jolanda Kleiss

Kwetsbaarheid is een krachtige eigenschap mits je je grenzen aan kunt geven. Als hoogsensitief persoon ben je zo op je omgeving gericht, dit is zo’n automatisme. Het hoort bij je en is ook een hele bijzondere en krachtige eigenschap. Als ik mijn kudde observeer is het zo mooi om te zien dat ieder zijn plek weet en dat dei plek gerespecteerd wordt door de ander. Zij geven elkaar de ruimte die men nodig heeft.

Dat is wat zij ons kunnen leren over het aangeven en hebben van persoonlijke grenzen. 

Hoogsensitief zijn en moeite hebben met het aangeven van jouw grenzen

Veel Hoogsensitieve personen  hebben moeite met het aangeven van hun grenzen. Grenzen aangeven naar je kinderen toe, grenzen aangeven op het werk en naar collega’s, grenzen aangeven in onderhandelingsposities bij sollicitaties, grenzen aangeven in relaties. Het blijft een lastig thema omdat je zo empatisch bent. Jij kunt je zo makkelijk verplaatsen in die ander en je snapt ook waar de ander het over heeft als ze je iets vragen waar je eigenlijk geen tijd voor hebt of als ze je een voorstel doen.

Je past jezelf maar aan en ik hoor je hier zeggen, ach dat ben ik gewent, dat hoort bij mij, ik weet niet beter, ik ben nou eenmaal die pleaser, ik geef graag. laat staan om het te veranderen. Ik vind het egoïstisch om alleen maar aan mezelf te denken of dat kun je niet maken. 

Allemaal heel herkenbaar!!

Ik snap het wel want vaak hebben we dat geleerd vanuit ons verleden, op school, van thuis uit mee gekregen. Het  is ooit tegen ons gezegd en we hebben het  maar als waarheid aan genomen. Maar…  ik kan je vertellen dat het klopt niet, het is niet waar. JA je bent van nature empatisch maar dat wil nog niet zeggen dat je continue aan moet staan en voor iedereen begrip hoeft te hebben door  jezelf opzij te schuiven.

Grenzen aangeven is zeer gezond en erg belangrijk voor je wel bevinden. Ik heb voor jouw 10 signalen voor gezonde grenzen op een rij gezet. Check eens voor jezelf of jij gezonde grenzen stelt. 

10 signalen van gezonde grenzen

  1. Nee zeggen zonder jezelf schuldig te voelen
  2. Durven vragen wat je nodig hebt.
  3. Goed voor jezelf zorgen, zonder je egoïstisch te voelen.
  4. Ja zeggen omdat je dat zelf wil en niet omdat anderen dat vinden.
  5. Jouw emoties kunnen en durven uiten.
  6. Je mond niet meer houden omdat je bang bent voor onenigheid.
  7. Het aan kunnen dat je het niet met elkaar eens bent.
  8. Je plek opeisen zonder last te ondervinden van de consequenties.
  9. De eenzaamheid en alleen zijn ervaren als kracht.
  10. Nee durven zeggen tegen je omgeving en de afkeurende blik voor lief nemen.

Ervaringsgericht jouw grenzen inzichtelijk maken

Om jouw grenzen te versterken is het belangrijk om voor jezelf te inventariseren waar jij over je grenzen gaat of waar anderen over jouw grens gaan. Iemand kan je dat wel vertellen maar het is fijner om dit zelf te ervaren. Door ervaringsgericht aan de slag te gaan met jouw thema grenzen zullen inzichten beter blijven hangen. Nieuwe inzichten worden automatisch geintegreed in je leven.

Hierdoor wordt je je bewust van je innerlijke wereld. Je vergroot je zelfkennis en weet waar je behoeften liggen. Deze bewust wording van je innerlijke wereld geeft je de ruimte om beter je grenzen aan te kunnen geven. Zonder dat je de lasten en de consequenties ervaart die het opkomen voor jezelf te weeg kunnen brengen.

Paarden zijn kanjers om ons veel te leren over onze  gezonde grenzen en het versterken ervan.

Kom eens kennismaken en we gaan samen aan de slag met het versterken van jouw grenzen.

Laden...
Dit bericht delen:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij je niet langer 'anders' en onbegrepen voelen?

(Zonder Jezelf Te Verliezen?)

Ik wil me niet langer ‘anders’ en onbegrepen voelen zodat ik me niet langer een buitenstaander voel en meer rust in mijn leven kan ervaren.

Ik wil niet begrijpen wat hoogsensitiviteit is en voel me goed zoals ik ben.