Geen dagelijkse dips meer!!

Jolanda Kleiss
Jolanda Kleiss

Heb jij veel last van dips gedurende de dag? En snak je dan naar een rol koekjes, reep chocola of zak drop om je weer energiek te voelen? Dikke kans dat de regulatie van je bloedsuikerspiegel in de war is. Met ons hedendaags eetpatroon kan dat helaas makkelijk gebeuren. Gelukkig kun je er zelf veel aan doen om dagelijkse dips te voorkomen.

Maar allereerst even dit:

hoe werkt de regulatie van je bloedsuikerspiegel eigenlijk?
Hierbij spelen het (enkelvoudige) koolhydraat glucose en het hormoon insuline een centrale rol.

Glucose is niet de enige, maar wel veruit de belangrijkste energiebron voor je lichaamscellen, en dan in de eerste plaats voor je hersenen. Voor je lijf is het belangrijk dat je bloedglucosespiegel binnen een bepaalde bandbreedte wordt gehouden. Daarboven is niet goed voor je bloedvaten en weefsels (die ‘versuikeren’). Daaronder gaan je hersenen protesteren, want die ‘draaien’ dus vooral op glucose en gaan hard protesteren wanneer er onvoldoende beschikbaar is.

De rol van insuline

Om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden, is verder het hormoon insuline heel belangrijk. Als je hebt gegeten, wordt je eten verteerd en komt het – heel kort samengevat! – via de darmwand in de bloedbaan terecht.

De pancreas (alvleesklier) reageert direct op de aanwezigheid van glucose in je bloed en begint met de productie van insuline. En die insuline zorgt ervoor dat een deel van de glucose direct wordt gebruikt als energiebron (voor je hersenen, spieren etc.), een deel wordt opgeslagen als energievoorraad voor later en een deel in je bloed blijft om je bloedsuikerspiegel binnen die gewenste bandbreedte te houden.

Minder gevoelig voor insuline

Als je vaak zoet eet, dan kan het zijn dat je lichaamscellen op een gegeven moment wel even verzadigd zijn met glucose en geen glucose meer willen opnemen. De cellen worden dan tijdelijk minder gevoelig voor insuline. Als dit vaak gebeurt, dan wordt het voor je lijf steeds lastiger om glucose in de cellen te krijgen: je cellen worden namelijk steeds minder gevoelig voor insuline, ofwel steeds insuline resistenter.

Hang naar suikers

Die insuline-resistentie van je cellen leidt ertoe dat het steeds lastiger worden om de glucose op z’n plek, ín de cellen, te krijgen. Gevolg: je lichaam – en vooral je hersenen – ervaren een energietekort, terwijl – eigenlijk heel wrang – de energie er wél is. Je voelt je moe en je hersenen roepen heel hard om suiker, waardoor je enorme zin krijgt in zoet, ofwel koekjes, toetjes, snoep en andere producten met suiker.

Andere klachten die tijdens een zo’n bloedsuikerdip (ofwel hypoglykemie) kunnen optreden zijn bijvoorbeeld: een wisselend humeur, duizeligheid, beven, wazig zien, honger, hartkloppingen, transpireren, hoofdpijn en bleekheid.

Tips tegen dips

Wat kun je doen als je het gevoel hebt dat je in deze vicieuze cirkel bent beland van zoet eten, dagelijkse dip(s) ervaart en nog meer zoet gaat eten?

Eigenlijk zijn er al een paar eenvoudige aanpassingen in je menu die enorm kunnen helpen om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden:

  • Vervang de suikers uit koekjes, snoep etc. door het zoet van een lekker stuk fruit (eet een stuk fruit trouwens in z’n geheel, en ben matig met vruchtensap, daar zit ook nog veel (vruchten)suiker in).
  • Helaas zitten suikers ook verstopt in wit meel, denk aan witte pasta, wit brood en witte rijst. Vervang die dus ook door bijvoorbeeld speltpasta, zilvervliesrijst en volkoren brood (als je darmen brood goed verdragen, overleg anders met mij over andere alternatieven).

Belangrijk om te weten:
Je smaakpapillen passen zich aan en wennen na ongeveer twaalf dagen aan een minder zoete smaak. Even doorzetten dus.

  • Zorg dat je nuchter sport, en pas daarna wat eet. Dat bevordert de insulinegevoeligheid van je cellen.
  • Geef je pancreas rust en laat minstens vier, maar liever zelfs zes uur tussen twee maaltijden zitten, en helpt eveneens de insulinegevoeligheid van je cellen.
  • Eet voldoende onbewerkte, vezelrijke groenten, noten en zaden, die goed verzadigen, waardoor je minder snel honger hebt na een maaltijd.
  • En eet bij elke maaltijd iets eiwitrijks en wat goede vetten, ook dat helpt voor het verzadigingsgevoel…

… en heb je minder snel weer trek in iets zoets!

En zo doorbreek je die vicieuze cirkel van je hang naar zoet en kom je van je dagelijkse dips af!

Dit  alles zorgt ervoor dat jouw sensitieve lichaam minder last gaat ervaren op de langere termijn van interne overprikkeling dus…minder stress.

Wil je meer weten over (chronische) stress lees dan hier het blog bericht hierover.

Dit bericht delen:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij je niet langer 'anders' en onbegrepen voelen?

(Zonder Jezelf Te Verliezen?)

Ik wil me niet langer ‘anders’ en onbegrepen voelen zodat ik me niet langer een buitenstaander voel en meer rust in mijn leven kan ervaren.

Ik wil niet begrijpen wat hoogsensitiviteit is en voel me goed zoals ik ben.