Hoogsensitief en een winter dip

Jolanda Kleiss
Jolanda Kleiss

In de winter zijn de dagen korter. Het is sneller donker. De natuur is in de cocon modus. Als Hoogsensititief persoon kun je lasten ondervinden van een winter dip. Ze ervaren meer depressieve momenten.

Wat kun je daaraan doen??

Kom in beweging

Van denken naar doen naar zijn

Dit is een tijd van overdenken en terugkijken. Wat heb je gedaan dit jaar, wat heeft het leven je laten ervaren. Wat zou je anders willen en waar heb je enorm van genoten. Waar je voor moet waken in deze tijd  is niet te innerlijk overprikkeld raken door alle overdenkingen.  Vaak schieten we te veel in ons hoofd en raak je daardoor  te overprikkeld. Kom dan in actie. 

Bewegen is leven
Spring op de fiets , maak een heerlijke boswandeling met je beste vriendin. Heb je dieren(paard of hond) dan ga je daar lekker mee aan de wandel. Tracteer jezelf om winter planten. Koop voor jezelf een mooie bos bloemen. Doe iets creatiefs. Ga een mooie Film kijken. 

Al deze activiteiten zorgen dat je even je hoofd laat rusten. Even geen overdenkingen meer. Even rust daar in die bovenkamer. 

Zet je zelf in de doen modus. Je zult merken dat je daardoor automatisch in de zijn modus terecht komt. 

Accepteer zoals het is

Hoe harder ik knokte tegen negatieve gevoelens des te erger ze werden. Ik heb geleerd om ze te accepteren. Soms weet je niet waar je gevoel vandaan komt, krijg je daar geen zicht op. Ons hoofd wil namelijk altijd alles beredeneren omdat hij een verklaring wil voor dat ellendige gevoel.

Inmiddels weet ik er aan toe te geven. Ik ben niet meer bang voor mijn  emoties. Ze willen gehoord en gezien worden.

Durf je emoties toe te laten en ze te ervaren. Het kan je zo’n opluchting geven om even heerlijk te brullen, ook al weet je niet waarover. Weet dan ook dat als je je emoties toelaat  ze vanzelf weer voorbij gaan.

Zorg goed voor jezelf

Als je lichaam brandstof te kort komt kan dit zorgen voor een minder prettig gevoel. Serotonine is bijv. zo’n stofje. Heb je hier te weinig van dan kan dat zorgen voor angst,  depressieve gevoelens en slapeloosheid. En Je kunt gevoeliger zijn voor afwijzing.

Serotonine is een neurotransmitter en een gelukshormoon het geeft je zelfvertrouwen een boost. Jouw lichaam kan dit zelf aanmaken.

Er zijn 3 redenen voor een laag serotonine gehalte:

  1. Je lichaam bezit te weinig serotonine
  2. Jouw cellen laten te weinig serotonine toe, de opneembaarheid is verstoord
  3. Je maakt voldoende aan , maar je verbruikt te veel.

Door erachter te komen hoe jouw serotonine pijl is kun je de neuro4 profiel test doen. 

 

winterdip, hoogsensitief, zelfzorg

Waar merk je dit aan? Wanneer je serotonine tekomt ga je vanzelf op zoek naar manieren om het aan te vullen. Je gaat op zoek naar complimenten en bevestiging. Er kan een afhankelijkheid ontstaan naar aandacht en goedkeuring van anderen. Je eetlust  kan daardoor ook  veranderen.

Wat kun je hieraan doen? Zorg dat je voeding eet die jouw sensitieve genen begrijpen

Durf om hulp te vragen

Waarom zou jezelf van tijd tot tijd niet vervelend mogen voelen. Ik zie ook wel om me heen, vooral in de media dat geluk zo belangrijk is. Nou ik kan je wel vertellen dat je zelf ellendig voelen ook een deel van het leven is. Altijd maar geluk nastreven levert je vaak meer stress op dan te accepteren dat het even biet zo lekker gaat. Je hoeft het niet alleen te doen . Het is goed on erover te praten met anderen. Vooral met mensen die weten waar je over praat. Alleen al om je gevoelens te delende begrepen te worden lucht al op. Zoek die begripvolle vriend of vriendin op.

Kom je er zelf niet uit zoek dan een professional op.

Dit bericht delen:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij je niet langer 'anders' en onbegrepen voelen?

(Zonder Jezelf Te Verliezen?)

Ik wil me niet langer ‘anders’ en onbegrepen voelen zodat ik me niet langer een buitenstaander voel en meer rust in mijn leven kan ervaren.

Ik wil niet begrijpen wat hoogsensitiviteit is en voel me goed zoals ik ben.