Ondernemen als Hsp'er;Herken de foute klant.
Hoogsensitieve personen bewaken hun authenticiteit en vrijheid als een leeuw, echter in periodes wanneer ze minder in hun vel zitten ligt het gevaar op de loer dat anderen hier toch misbruik van maken. Bij de combinatie van ondernemer en HSP’er is dit vaak een valkuil.
In goede tijden floreren een bedrijf, maar in mindere tijden vallen ze ten prooi aan foute opdrachtgevers. Opdrachtgevers die voor een minimumprijs het onderste uit de kan willen halen, alle energie vragen en de lat veel te hoog leggen. Hoe ga je hier als HSP ondernemer mee om? Mijn tips en ervaringen op een rijtje.
Zoom uit
Gepassioneerd, zo mag je HSP’ers gerust noemen. Wanneer ze ervoor kiezen iets te doen, gaan ze er voor de volle honderd procent voor. Deze kwaliteit kan er echter ook voor zorgen dat er een tunnelvisie ontstaat. Hierdoor ren jij door, als een hamster in een rat, zonder te zien dat er misbruik van je gemaakt wordt.
4 belangrijke vragen
Wat goed werkt is een structureel moment van reflectie in te plannen en probeer dan uit te zoomen van de precieze opdracht/klus/situatie waarin jij je bevindt.
Stel jezelf de volgende vragen:
- Hoe is je gevoel bij wat je nu doet?
- Geeft het je energie?
- Klopt de verhouding tijd/moeite/inkomsten bij de opdracht?
- Hoe ervaar je het contact met de opdrachtgever?
Mocht je over één van deze vragen twijfelen, schrijf dan de voor- en nadelen op en trek een conclusie.
Deze conclusie hoeft niet altijd te zijn; Ik gooi de handdoek in de ring. Het is voor HSP’ers juist heel goed om te leren grenzen aan te geven. Bel de opdrachtgever op met de mededeling dat hij meer vraagt dan begroot, dus dat de rekening hoger wordt. Is de opdracht totaal anders dan verwacht? Ook dit mag gezegd worden en geef hem positieve maar eerlijke feedback terug. Dit is geen falen, dit is je kwaliteit én grenzen kennen.
Schakel hulp in
Zit je zo midden in een klus dat het je niet meer lukt om objectief naar jezelf te kijken? Kijk dan eens of dat je met iemand kunt sparren of schakel (professionele) hulp in. In de vorm van coaching of intervisie. Dit helpt je om je gedragingen te analyseren en waar nodig is te veranderen.
Door bijvoorbeeld paardencoaching kun je de desbetreffende situatie op confronterende wijze inzichtelijk maken. Want bij HSP ondernemers gaat het niet louter om ´uurtje, factuurtje’ maar zit er een heel andere drive achter.
Zorg ervoor dat je tijdig intervenieert wanneer jij het gevoel hebt dat anderen profiteren van jouw tomeloze inzet. Leer meer over jezelf als Hsp’er. Jouw sensitieve systeem vangt vele signalen op zowel fysiek, emotioneel als mentaal zijn. Wees hier scherp op en schroom niet in te grijpen. Uiteindelijk zul je sterker als ondernemer uit de strijd komen.