Standvastig bij jezelf blijven

Jolanda Kleiss
Jolanda Kleiss

Hoogsensitief zijn en grenzen stellen.

Na een lange werkdag kwam ik thuis. Zo, tijd om bij te komen. Vermoeid plofte ik op de bank.Toen ging de telefoon. Mijn beste vriendin. Of ik zin had om samen een hapje te eten en daarna gezellig wat te gaan drinken in ons favoriete café.
“Ik weet het niet hoor. Eigenlijk ben ik best moe,” sputterde ik.
“Ah doe niet zo ongezellig, we hebben elkaar al zolang niet meer gesproken.” zei mijn vriendin.

Ik zuchtte diep.

“Nou het hoeft niet hoor, als je geen zin hebt.” Ik voelde haar geïrriteerdheid.
“Nee nee, ik heb wel zin. Oké, ik ga mee.”

Ik pakte mijn jas en tas, en ging de deur weer uit.

Herkenbaar? Hoogsensitief zijn en grenzen stellen, waarom is dat toch zo vaak een uitdaging?

Als zelfstandig zorg ondernemer sluipt het steeds weer erin bij mij. Nog even dat ene telefoontje plegen. En vooruit, mijn agenda is al overvol maar dat ene overleg kan er dan toch nog maar bij. Ik zal die uren later in de week wel compenseren. Denk ik dan. Zo gaan de weken voorbij als ik niet oplet en dan….dat ik op een dag instort en voor pampus in mijn bed lig. Volledig uitgeput, overprikkeld en  slapen lukt dan niet. Mijn hoofd is veel te druk. Mijn lijf is onrustig. Mijn oren piepen. Dan zou ik  mezelf helemaal voorbijgelopen zijn, was over mijn grenzen gegaan en daardoor nu over…. over…. overprikkeld.

Heel herkenbaar, zeker ook uit het verleden!!!

Waarom lukte het me toen maar niet om nee te zeggen en voor mezelf te kiezen? Was ik bang om niet aardig gevonden te worden? Of die opdracht kwijt te raken als ik niet snel genoeg terugbelde?

Een mede-HSP vriendin/collega gaf me toen het advies om te oefenen met nee zeggen, en dan te beginnen met iets eenvoudigs dat niet teveel energie kost. Zoals het afslaan van een stukje gebak op een verjaardag. Of tegen mijn vriendin te zeggen dat ik wel mee zou gaan eten maar daarna niet ook nog eens naar dat rumoerige café.

Verder vertelde ze me hoe ik kon ontdekken waar mijn grenzen liggen. Een eye-opener daarbij was dat ze me wees op mijn taalgebruik. “Als je je antwoorden begint met eigenlijk, wil dat zeggen dat jezelf al aan het weggeven bent. En hetzelfde geldt voor die ene: die ene afspraak, dat ene overleg. Maar na die ene volgt er nog een. En nog een. En nog een.” Stomverbaasd constateerde ik dat ze gelijk had.

Deze tips hebben mij geholpen om  als HSP’er standvastig bij mezelf te blijven en grenzen te stellen

  1. Je beste raad of je iets wel of niet moet doen, krijg je van je intuïtie. Luister naar je lijf als het zegt: nu is het genoeg, ik heb echt rust nodig. Of het nou gaat om dat ene glaasje wijn dat je beter niet meer kunt nemen. Die afspraak die eigenlijk niet meer in je agenda past, maar die je er voor de lieve vrede toch maar even bij plant. Je werkgever die vraagt of jij kunt invallen voor die zieke collega. Durf nee te zeggen. Je lijf zal je dankbaar zijn, en je omgeving uiteindelijk ook.
  2. Oefen jezelf om nee te zeggen. En zeg je nee, laat er dan ook geen twijfel over bestaan. Geef je blijk van twijfel in je antwoord, dan proberen sommige mensen je toch over te halen. Geef ze daarvoor geen gelegenheid door duidelijk te maken dat nee echt nee betekent, en niet: misschien wel als ik maar lang genoeg aandring.

  3. Vind je nee zeggen moeilijk, oefen dan met iets simpels.

  4. Bied een alternatief. Stel bijvoorbeeld voor aan je vriendin om samen een boswandeling te maken op gepaste afstand in plaats van elkaar telkens te spreken online.

  5. Voel je niet schuldig dat je bij jezelf blijft en jezelf in bescherming neemt tegen overprikkeling. Je dierbaren waarderen je toch wel, ook al kies je voor jezelf.

  6. Loopt die klant weg of krijg je die opdracht niet, zie dat dan niet als falen maar als een leermoment. Als die relatie in begin al zoveel energie bij je wegtrekt, had je die samenwerking überhaupt dan wel willen aangaan?

Meer weten over hoogsensitief zijn en grenzen stellen? Wil je leren waar jou grenzen liggen en hoe je ze kunt bewaken?

Ga individueel aan de slag  ‘ZO STEL IK MIJN GRENZEN’

Dit bericht delen:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij je niet langer 'anders' en onbegrepen voelen?

(Zonder Jezelf Te Verliezen?)

Ik wil me niet langer ‘anders’ en onbegrepen voelen zodat ik me niet langer een buitenstaander voel en meer rust in mijn leven kan ervaren.

Ik wil niet begrijpen wat hoogsensitiviteit is en voel me goed zoals ik ben.