Wil je jouw angst de baas zijn?

Hoogsensitief en Angst

Wil je jouw angst de baas zijn? Bij personen die hoogsensitief zijn komt angst vaak voor, juist doordat je je niet bewust bent van wat er in en om je heen gebeurt. Naast hoogsensitief zijn is er vaak een ingrijpende gebeurtenis nodig om daadwerkelijk een angststoornis te ontwikkelen. Ook is het zo dat wanneer je veel levensgebeurtenissen in een korte tijd meemaakt (je baan verliezen, een relatie die stuk loopt, een verhuizing, ziekte, overlijden van  een dierbare, een ongeluk) je algehele stressniveau behoorlijk kan oplopen waardoor angst gevoelens je kunnen overweldigen.

Angst kan zich op verschillende manieren uiten:

Het kan je dagelijkse doen behoorlijk belemmeren

  • Je kunt overmand raken door veel emoties en gevoelens
  • Je gedrag kan daardoor veranderen
  • Je kunt lichamelijke lasten ervaren: o.a Hart kloppingen, zweten, duizeligheid, druk op de borst, misselijkheid, diaree, obstipatie, slaap problemen

Ontwikkel moed en reken af met (faal)angst

Angst is een veel voorkomende emotie. Zonder angst gevoelens kan de mens zich niet ontwikkelen. Door Zelfbewustzijn  te ontwikkelen zorg je ervoor dat je een oordeel gaat vormen ten op zichtte van jezelf en je omgeving  en het laat je verantwoording nemen voor eigen daden. Deze daden kunnen onlosmakelijk verbonden  zijn met angstgevoelens. 

Het gevoel van angst is een natuurlijke waarschuwing voor gevaar. Het kan ook een op de toekomst gericht gevoel zijn, bijvoorbeeld dat je niet voldoet aan verwachtingen. Je bent bang voor iets wat zou kunnen gebeuren. Dit gevoel kan verlammend werken maar kan ook uitdagend zijn.

Angst verandert niets aan het verdriet van gisteren en het lost je problemen voor morgen niet op. Het enige dat angst doet, is je vandaag verlammen.

 

Misschien kom je wat stofjes tekort… bijv. Serotonine en/of Gaba!!

hoogsensitief, angsten, neurotransmitters

Serotonine en Gaba

Serotonine en Gaba zijn neurotransmitters. Dat zijn communicatie stofjes die ervoor zorgen dat o.a boodschappen in de hersenen van de ene zenuw naar de andere worden doorgegeven. Te weinig van deze neurotransmitter kan leiden tot angsten en innerlijke onrust. Bij de HSP kan het voorkomen dat de hoeveelheid Serotonine en Gaba  in de hersenen te laag aanwezig zijn.

 

Hoe werkt het in jouw lichaam?

In je hersenen begint angst als een situatie die wordt herkend als dreiging of risico. De zogenaamde amandelkern (amygdala) is betrokken bij het aanleren van angsten. Angstige ervaringen kunnen zeer langdurig een indruk achter laten in dit hersengebied, ook wanneer het gevaar allang geweken is. Dat kan verklaren dat iemand bang blijft voor zaken, waarvan hij ‘met zijn verstand’ wel kan beredeneren dat de angst ongegrond is. Je lichaam schiet in de “stress-modus”, adrenaline giert door je lichaam, het hart gaat sneller pompen, de ademhaling gaat sneller, je spieren spannen zich, je gaat zweten… En je bent fysiek klaar om te gaan vluchten, vechten of bevriezen.

Als je de confrontatie met de angst vermijdt, leidt dat (in plaats van het ontwikkelen van moed) tot toename van angst, waarbij gevoelens van angst en onrust steeds aanwezig zijn en vermijding je leven zal bepalen.

 

hoogsensitief, angsten de baas

Hoogsensitief en angsten

Wil je meer inzicht in jouw klachten patroon in relatie tot hoogsensitiviteit …doe hier de test.

hoogsensitief, stress, hooggevoelig

Angst en overprikkeling

Angst en overprikkeling gaan vaak gelijk op. Het geeft veel overprikkeling en overprikkeling leidt tot angsten. Je bent sneller angstig, onzeker of paniekerig als je al overprikkeld bent. Omdat je lichaam al alert is en in stress verkeert, hoeft er minder te gebeuren voor angst geactiveerd wordt. Hoogsensitieve personen hebben meer last van overprikkeling en kunnen vatbaarder zijn voor angst. Voorkomen dat je te erg overprikkeld raakt en chronische overprikkeling aanpakken  is een belangrijke stap in het aanpakken van angst en paniek. Daarnaast is het goed om aan te leren hoe je je gedachten de baas kunt zijn en hoe je kunt voorkomen dat je deze angstige gedachten gaat volgen. In een angsttoestand produceert je hoofd voornamelijk gedachten die de overprikkeling en dus de angst verergeren. Je kunt niet meer objectief denken op dat moment.

 

Ontwikkel moed en reken af met (faal)angst

Faalangst is angst dat je niet voldoet aan de gestelde verwachtingen. 

Werken aan herstel

Hoe kom je eruit?

Het zal je maar overkomen. Je angsten worden zo erg dat je sommige dingen niet meer durft. Je gaat steeds meer piekeren en je wordt emotioneler. Je merkt dat je energie level steeds verder daalt. Blijf dan niet zitten en trek aan de bel. Laten we samen gaan werken aan je herstel. Dit doen we dmv individuele psychologie-sociale hulp specifiek gericht op de Hoogsensitieve persoonlijkheid en we kijken naar wat je lichaam nodig heeft aan ondersteuning wbtr orthomoleculaire en natuurgeneeskudige ondersteuning

Verhoog je moed

Niet alles is op te lossen dmv van psycho-sociale begeleiding. Soms heeft het te maken met ..de tank is leeg…

Of je hebt de verkeerde brandstof getankt en dit checken we door jouw persoonlijke neurotransmitters profiel in kaart te brengen. Hierdoor krijgen we een helder beeld van je persoonlijkheid en je fysieke gezondheid. Zo krijgen we een beeld van de hersen-darm as. We zetten aangepast leefstijl programma in welke bestaat uit  Lees hier meer over het neuro4profiel assessment

Wat kun je verwachten?

Wil je op een natuurlijke manier werken aan het vergroten van jou moed en het verbeteren van jouw angsten. Dan is het niet raar of vreemd om aan de bel te trekken zodat we samen  op zoek te gaan naar antwoorden. Waar is je moed en waardoor zijn je angsten ontstaan. Het is belangrijk dat we zicht krijgen waar de lek zit. Vaak ligt de oorzaak op meerdere vlakken en als dit helder is kunnen we gaan werken aan herstel om een terugval in de toekomst te voorkomen.  

We gaan samen kijken naar je angsten, waar ze ontstaan zijn en hoe je ze kunt neutraliseren. Wil je jouw angst de baas zijn? Gezamenlijk maken we een begeleidingsplan en bespreken we het aantal stappen die nodig zijn om je angsten te overwinnen. Je leert meer lichaamsbewustzijn te creëren zodat je weet wat er in je lichaam gebeurt. Als je weet wat je voelt dan krijg je hier meer controle over. Zo kom je steviger in je schoenen te staan en kan je jouw eigen angsten overwinnen.

Ik wil meer moed en minder angst !!

Laden...

Het mysterieuze van paarden vind ik dat ze altijd weer een manier
weten te vinden om ons aan te zetten tot zelfreflectie.

Vergroot je moed en leef vanuit je kwaliteiten  !!

Wil jij je niet langer 'anders' en onbegrepen voelen?

(Zonder Jezelf Te Verliezen?)

Ik wil me niet langer ‘anders’ en onbegrepen voelen zodat ik me niet langer een buitenstaander voel en meer rust in mijn leven kan ervaren.

Ik wil niet begrijpen wat hoogsensitiviteit is en voel me goed zoals ik ben.