HSP & Angst

Wil je jouw angst de baas zijn? De één is gevoeliger dan de ander. Als HSP ben je gevoelig voor sferen en indrukken in en om je heen. Bij personen die hoogsensitief zijn komt angst vaak voor, juist doordat je je niet bewust bent van wat er in en om je heen gebeurt. Het geval van angst is hierbij geen kenmerk maar een veel voorkomend gevolg. Naast hoog sensitief zijn is er vaak een ingrijpende gebeurtenis nodig om daadwerkelijk een angststoornis te krijgen. Ook is het zo dat wanneer je veel levensgebeurtenissen in korte tijd meemaakt (een nieuwe baan, een huwelijk, een verhuizing, overlijden van dierbaren, een ongeluk) je algehele stressniveau behoorlijk kan oplopen.

Angst kan zich op verschillende manieren uiten: 

Angst kan je dagelijkse doen behoorlijk belemmeren

  • bij gevoelens
  • in gedrag
  • en lichamelijke klachten

Ontwikkel moed en reken af met (faal)angst

Angst is een veel voorkomende emotie. Zonder angst gevoelens kan de mens zich niet ontwikkelen. Zelfbewustzijn is het vormen van een oordeel en de verantwoording nemen voor de eigen daden. Deze daden zijn onlosmakelijk verbonden met angstgevoelens. Het gevoel van angst is een natuurlijke waarschuwing voor gevaar. Het kan ook een op de toekomst gericht gevoel zijn, bijvoorbeeld dat je niet voldoet aan verwachtingen. Je bent bang voor iets wat zou kunnen gebeuren. Dit gevoel kan verlammend werken maar kan ook uitdagend zijn.

Angst verandert niets aan het verdriet van gisteren en het lost je problemen voor morgen niet op. Het enige dat angst doet, is je vandaag verlammen.

 

Misschien kom je wat stofjes tekort… bijv. serotonine!!

hoogsensitief, angsten, neurotransmitters

Serotonine

Serotonine is een neurotransmitter. Dat is een stof die ervoor zorgt dat boodschappen in de hersenen van de ene zenuw naar de andere worden doorgegeven. Te weinig van deze neurotransmitter kan leiden tot angsten. Bij de HSP kan het voorkomen dat de hoeveelheid serotonine die in de hersenen aanwezig is te laag is (bronvermelding: Elaine Aron).

 

Hoe werkt het in jouw lichaam?

In je hersenen begint angst als een situatie die wordt herkend als dreiging of risico. De zogenaamde amandelkern (amygdala) is betrokken bij het aanleren van angsten. Angstige ervaringen kunnen zeer langdurig een indruk achter laten in dit hersengebied, ook wanneer het gevaar allang geweken is. Dat kan verklaren dat iemand bang blijft voor zaken, waarvan hij ‘met zijn verstand’ wel kan beredeneren dat de angst ongegrond is. Je lichaam schiet in de “stress-modus”, adrenaline giert door je lichaam, het hart gaat sneller pompen, de ademhaling gaat sneller, je spieren spannen zich, je gaat zweten… En je bent fysiek klaar om te gaan vluchten, vechten of bevriezen.

Als je de confrontatie met de angst vermijdt, leidt dat (in plaats van het ontwikkelen van moed) tot toename van angst, waarbij gevoelens van angst en onrust steeds aanwezig zijn en vermijding je leven zal bepalen.

 

hoogsensitief, angsten de baas
hoogsensitief, stress, hooggevoelig

Angst en overprikkeling

Angst en overprikkeling gaan vaak gelijk op. Het geeft veel overprikkeling en overprikkeling leidt tot angsten. Je bent sneller angstig, onzeker of paniekerig als je al overprikkeld bent. Omdat je lichaam al alert is en in stress verkeert, hoeft er minder te gebeuren voor angst geactiveerd wordt. Hoogsensitieve personen hebben meer last van overprikkeling en kunnen vatbaarder zijn voor angst. Voorkomen dat je te erg overprikkeld raakt en chronische overprikkeling aanpakken, is een belangrijke stap in het aanpakken van angst en paniek. Daarnaast is het goed om aan te leren hoe je je gedachten de baas kunt zijn en hoe je kunt voorkomen dat je deze angstige gedachten gaat volgen. In een angsttoestand produceert je hoofd voornamelijk gedachten die de overprikkeling en dus de angst verergeren. Je kunt niet meer objectief denken op dat moment.

 

Ontwikkel moed en reken af met (faal)angst

Faalangst is angst dat je niet voldoet aan de gestelde verwachtingen. 

Wat kun je verwachten?

We gaan samen kijken naar je angsten, waar ze ontstaan zijn en hoe je ze kunt neutraliseren. Wil je jouw angst de baas zijn? Gezamenlijk maken we een begeleidingsplan en bespreken we het aantal stappen die nodig zijn om je angsten te overwinnen. Je leert meer lichaamsbewustzijn te creëren zodat je weet wat er in je lichaam gebeurt. Als je weet wat je voelt dan krijg je hier meer controle over. Zo kom je steviger in je schoenen te staan en kan je jouw eigen angsten overwinnen.

 

Wil je jouw angst de baas zijn?

Neem contact op!
Telefoon: 06-21250362, het telefonisch spreekuur is iedere maandagochtend 08:00 tot 10:00 uur.

Je kunt je ook inschrijven voor een kennismaking.

 

Inschrijving en ondertekening:



Ik schrijf mij in een kennismakingsgesprek ik ga akkoord met de algemene voorwaarden.


 

Wanneer je dit formulier gebruikt, ga je akkoord met de opslag en verwerking van jouw gegevens door deze website.

 

EquiZenz maakt gebruik van de algemene voorwaarden van KREAC klik hier om ze te bekijken.

[/cherry_col][/cherry_row]