In 7 stappen naar kracht & zelfvertrouwen

Jolanda Kleiss
Jolanda Kleiss

In 7 stappen naar kracht & zelfvertrouwen

Als iemand begon over mijn kwaliteiten als Hsp’er zei ik keer op keer: ”Nou ik zie ze nog niet echt!!
Totdat ik steeds bewuster werd van de onderstaande 7 stappen.
Waardoor mijn kwaliteiten steeds meer aan het licht kwamen.

Ik ben er van overtuigd dat we kwaliteiten delen als Hsp’er.

Gemeenschappelijke kwaliteiten:

  • Je bent invoelend, empatisch, creatief, kunstzinnig, intuïtie, zorgzaam en begripvol
  • Als jij naar iemand luistert dan hoor je echt wat de ander zegt.
  • Je ziet en geniet van de schoonheid van het leven.
  • Jij weet wat de ander nodig heeft.

De stappen hebben mij goed geholpen om meer kracht en zelfvertrouwen te krijgen in mijzelf en in mijn kwaliteiten.
Ik pas ze nog regelmatig toe. Vandaar dat is ze graag met je deel.

In 7 stappen bewuster zijn van jouw HSP kwaliteiten

  1. Neem voldoende rust
    Zorg dat je de tijd neemt om uit te rusten. Als hoogsensitief persoon ben je jezelf vaak niet bewust van de vele  indrukken die je op  een dag waar neemt en neem je te weinig tijd voor jezelf  om deze te verwerken. Rust is echt een must ..het is prioriteit nummer 1.
    Kies een moment van de dag uit waarop je gewoon even niets doet, spreek met jezelf af dat je dit een bepaalde tijd volhoudt. Als je dit moeilijk vindt begin dan met 1 min per dag en doe dit 1 week lang, de tweede week 2 min., oplopend tot 10 min per dag. Richt jezelf op wat je ziet, wat je hoort en wat je voelt.Waarnemen in het moment. Wordt je bewust van je ademhaling en hoe je zit. Elke gedachte die voorbij komt, begroet je maar je verbindt jezelf er niet mee. Je zegt tegen je gedachte: dank je wel voor je aanwezigheid maar ik richt me nu weer op dit moment, wat ik zie, hoor, voel en mijn ademhaling.
  2. Blijf bij jezelf
    Door punt 1 steeds vaker te herhalen train je automatisch je aandacht en waar jouw aandacht is daar ben jij ook. “In het hier en nu”.
    Richt je aandacht op je voeten en voel ze, vanaf het moment dat je uit bed stapt. Blijf jezelf daar bewust van gedurende de dag. Let op je ademhaling zit deze hoog of laag. Alleen al door je daar bewust van te worden zakt je ademhaling, een rustige ademhaling zorgt voor rust in je geheel systeem zowel geestelijk als fysiek. Wordt jezelf bewust van waar dat jouw aandacht op gericht is, op jezelf of de ander. Als je aandacht te veel uitgaat naar de ander dan ga dan weer terug naar je voeten en je ademhaling.
  3. Wordt bewust van negatieve en positieve energie
    Bewust worden van wat je energie kost en wat je energie oplevert. Als je dit weet dan weet je ook wat je vooral meer mag gaan doen en wat minder. Word zo ook bewust van negatieve gedachten, deze zorgen ervoor dat je energie pijl daalt. Hierdoor ben je vatbaarder voor de prikkels die binnen komen.
  4. Durf emoties toe te laten
    Emoties zijn ook energie en zijn een ontlading van eigen ervaringen. Denk maar eens dat emoties een ballon zijn en jij probeert deze ballon gedurende de dag onder water te houden. Dat kost je ontzettend veel energie en je wordt er erg moe van. Gooi de emoties eruit, als je het moeilijk vindt om bijvoorbeeld kwaad te zijn, zet dan eens harde muziek op en gooi het letterlijk uit je lichaam. Durf te huilen, geef jezelf de ruimte hierin.
  5. Wat is van jou en wat is van de ander
    Bewust worden van welke gevoelens van jouw zijn en welke gevoelens niet van jouw zijn. Dit kun je doen door jezelf vragen te stellen op het moment dat je in een situatie belandt en je voelt je ineens raar worden. Stel jezelf de vraag:” is dit van mij of van de ander”. Gaat je gevoel niet weg dan kan het zijn dat je wellicht getriggerd wordt aan een bepaald gevoel of situatie welke je nog niet helder hebt. Ga terug naar je ademhaling en richt je aandacht op je voeten.
  6. Leer weer vertrouwen te krijgen in je intuïtie
    De intuïtie bij jou als hooggevoelig persoon is ontzettend groot. Door omstandigheden kun je vergeten en verleert zijn om hierop te vertrouwen. Kies een dag in de week uit waarop je je laat leiden door impulsieve dingen. Durf te luisteren naar die innerlijke dialoog. Zet je creativiteit in. Pak eens een vel papier en krijt of potloden en kijk wat er ontstaat.
  7. Geloof in jezelf
    Kijk eens terug en vooral naar je overwinningen. Ieder van ons is verschillend en heeft andere kwaliteiten, ze zijn voelbaar. Je voelt je aangetrokken tot iets omdat dit overeenkomt met jouw kwaliteiten en deze vragen om beleeft te worden, zet ze inde wereld! Deze kwaliteiten geven richting in jouw leven. Kijk naar wat je tot nu toe allemaal bereikt hebt. Kijk naar situaties waar je een goed gevoel van kreeg. Denk eens terug aan een moment in je leven waarin mensen in jouw omgeving je een compliment gaven over wie je bent en de situaties waar jijzelf trots op jezelf was en dat je dacht: “Wauw heb ik dat gedaan?!”.

Lees meer over Hoogsensitiviteit in het gratis e-book

Dit bericht delen:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij je niet langer 'anders' en onbegrepen voelen?

(Zonder Jezelf Te Verliezen?)

Ik wil me niet langer ‘anders’ en onbegrepen voelen zodat ik me niet langer een buitenstaander voel en meer rust in mijn leven kan ervaren.

Ik wil niet begrijpen wat hoogsensitiviteit is en voel me goed zoals ik ben.