Orgaancommunicatie…eh, wat???

hiekestek
hiekestek

Orgaan communicatie....

Organen die met elkaar communiceren? Hoe verzin je het! En toch doen ze dat al eeuwen. Oude spreekwoorden vertellen er al over: Iets op je lever hebben (uiten wat je dwars zit en gezegd moet worden, je boosheid uiten). Dat voelt als een steen op mijn maag (een groot probleem waar je geen oplossing voor weet, je krijgt iets moeilijk verteert). Gal spuwen (lelijke dingen zeggen). Iets op je hart hebben (met een geheim rondlopen). Vlinders in je buik hebben (verliefd zijn). Het hart klopt in mijn keel (bang zijn). Zie je wel dat emoties (lees hoofd) direct met ons hele lijf communiceren? Super gaaf toch! Maar zijn we niet vergeten om er ook naar te luisteren? Want als je goed naar jouw lichaam luistert, kun  kun je eigenlijk best veel klachten bij jezelf verklaren.

Hsp hebben vaker last van maag-en darmklachten

Pffff…herken je dit: rommelende darmen, obstipatie of juist diarree of krampen in de buik? Dit soort klachten is blijkbaar echt herkenbaar voor hoogsensitieve mensen. Het blijkt dat deze groep vaker last heeft van maag-en darmklachten. Een troost? Nou niet echt…maar wel fijn dat je niet alleen staat, toch? Ik heb ook gelezen (en zelf ondervonden) dat je deze klachten zelf kunt verminderen. En wil je er daadwerkelijk serieus aan werken, dan is Jolanda, als orthomoleculair- en natuurgeneeskundig therapeut, jouw redder in nood. Zij kan vanuit haar kennis en kunde goed advies geven en de ‘stok achter de deur’ zijn

De signalen van ons lichaam

Ik weet dat alles in ons lijf met elkaar in verbinding staat…en dan bedoel ik ook écht alles! Zo is er ook een nauwe verbinding tussen de gedachtes die we hebben in ons hoofd (vanuit de hersenen) met onze bijbehorende gevoelens en onze signalen van het lichaam. Via deze verbinding zijn organen en de hersenen continu in samenspraak met elkaar. Hoe gezellig is dat? Ik kan mij wel een kleine voorstelling maken van deze ‘orgaan-communicatie’. Het woord alleen al, doet mij glimlachen. Het is dus heel belangrijk dat de communicatie tussen deze twee goed en soepeltjes verloopt, maar hoe kun je die zelf beïnvloeden?

Minder stress en rustige darmen door deze oefening

Een oefening om zelf eens te voelen hoe het werkt: mijn hersenen geven soms een stress signaal af naar mijn darmen. Dan voel ik direct buikpijn of ik word misselijk. Als ik dan een positieve gedachte vorm in mijn hoofd, geeft die mij een positief gevoel en dat is meteen voelbaar in mijn lichaam. Ik glimlach en daardoor voel ik de rest van mijn lichaam ontspannen…dus ook mijn darmen. Een negatieve gedachte uit zich daarentegen bij mij in darmkrampen of buikpijn. Probeer het maar eens: als je iets negatiefs meemaakt en je probeert dan aan iets positiefs te denken (hoe moeilijk dat ook is soms), waardoor het negatieve ‘zachter’ of minder negatief voelt dan worden je darmen ook rustiger.

Ik vind het vrij lastig om boosheid zichtbaar te uiten

Als ik gevoelens, gedachten en stress prikkels onderdruk, omdat ik ze niet durf of wil laten zien en ze al helemaal niet uit wil spreken, dat ik dat ook direct in mijn buik voel. Maar als ik ze wél uitspreek of anders uit, wordt het nare gevoel in mijn buik ook minder. Nu vind ik het van nature vrij lastig om boosheid of intens verdriet zichtbaar te uiten, maar ik probeer het écht te doen en merk ook dat als ik het vaker doe, ik het mij meer eigen maak. Een volgende keer kost het dan toch stiekem minder moeite. Dus oefening baart kunst: er vindt dus steeds vaker een interessante emotionele dialoog plaats in mijn lichaam tussen mijn denken (lees hoofd) en mijn darmen.

Overnemen van negatieve emoties

Niemand heeft ooit de diagnose bij mij gesteld dat ik een HSP-er ben…maar ik herken bij mijzelf wel ‘verdacht’ veel overeenstemming met de kwaliteiten en de kracht van een hoogsensitief persoon. Daarentegen kom ik ook dezelfde ‘valkuilen’ tegen, die overigens ieder mens heeft en niet alleen deze groep. Zo neem ik ook vaak (negatieve) energieën en emoties van anderen een soort van ‘over’. Misschien herken je het? Dat je na een bezoek of gesprek met iemand helemaal leeg, uitgeblust en futloos bent. Als je dat vaak hebt, kun je jezelf tussendoor bijna niet meer opladen/ontspannen en kun je heel gemakkelijk oververmoeid raken. En dat kan dan weer leiden tot een minder werkende spijsvertering met darmklachten tot gevolg. Daarom is het goed om te weten én te leren dat je jezelf kunt afsluiten. Dan ben je minder vatbaar voor maag- en darmklachten. Wat bij mij goed werkt is visualiseren dat ik op dat moment of in dat gesprek beschermd wil worden. Het is fijn om dan voor een vorm te kiezen waarin je jezelf fijn en veilig voelt. Zo kruip ik zelf bijvoorbeeld de ene keer in een doorzichtige bubbel…en een andere keer ‘verstop’ ik mij achter een rits die ik dan heel bewust dichtdoe. Een houding die ook kan ook helpen: met armen en benen gekruist gaan zitten of staan. Als je jezelf afsluit, komen andermans energieën niet zo makkelijk meer binnen en blijven de darmen ook rustiger.

Voeding en Hoogsensitiviteit

Het blijkt dat je als HSP meestal vatbaarder voor prikkels in voeding, zoals gluten, lactose en suikers. Hierdoor kun je ook sneller last krijgen van maag- en darmklachten. Ook PDS (een prikkelbaar darm syndroom) komt vaak bij HSP voor. Dankzij de orthomoleculaire therapie bij Jolanda en haar goede adviezen heb ik veel geleerd over voeding in relatie tot hoogsensitiviteit.

Negentig procent van ons immuunsysteem bevindt zich in onze darmen, dus we mogen er wel zuinig op zijn!

Hieke

(met dank aan mijn ‘na-lezer’ Cor Bezemer)
Gast blogger

Hieke zal de komende tijd wellicht vaker als gast blogger aan het woord komen.

Zou jij ook graag als gast blogger je ervaringen willen delen stuur dan een mail naar info@equizenz.nl

Dit bericht delen:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij je niet langer 'anders' en onbegrepen voelen?

(Zonder Jezelf Te Verliezen?)

Ik wil me niet langer ‘anders’ en onbegrepen voelen zodat ik me niet langer een buitenstaander voel en meer rust in mijn leven kan ervaren.

Ik wil niet begrijpen wat hoogsensitiviteit is en voel me goed zoals ik ben.