Ouder&kind

Jolanda Kleiss
Jolanda Kleiss

De sensitieve moeder

Overprikkeling..Hoe ga jij daarmee om?

Moederschap is mooi, maar het is ook hard werken. Vanaf dat je moeder bent heb je bijna geen tijd meer voor jezelf. Het is natuurlijk bij iedereen anders maar in de meeste gevallen ben je toch een groot gedeelte van de dag (en met een beetje pech, ook de nacht) bezig met voeden, verzorgen, troosten en spelen met je kleintje(s). En als je kindje eenmaal slaapt dan is er altijd nog wel iets anders wat je moet doen, het huishouden of nog even iets voor je werk, wat natuurlijk ook gewoon doorgaat. Je wil deze tijd het voor geen goud missen maar het is ook intensief en kost een hoop energie.

Dat geldt voor alle moeders maar voor HSP-moeders is moederschap net een extra uitdaging. Het is door de natuur zo geregeld dat moeders tijdens de zwangerschap en de eerste tijd na de geboorte gevoeliger, alerter en intuitiever worden, zodat zij goed kunnen aanvoelen wat hun kindje nodig heeft. Externe en interne prikkels komen harder binnen en hierdoor kun je te maken krijgen met extra zorgen, angsten, onzekerheden en stress. Bij een HSP-er zijn deze zintuigen van nature al fijngevoeliger en kunnen deze indrukken nog wat intensiever aanvoelen dan bij de gemiddelde mens en kun je sneller overprikkeld raken. Het is dus extra belangrijk dat je als hooggevoelige moeder goed voor jezelf zorgt, hoe meer energie jij hebt, hoe ontspannender en gelukkig je kindje is, want die voelt natuurlijk ook haarfijn aan hoe jij je voelt..

Tips om overprikkeling tegen te gaan

  1. Accepteer de situatie. Soms voelt het even teveel maar strijden tegen de gang van zaken kost alleen maar meer energie. Probeer de dag in te delen in ochtend/middag/avond en bezig te blijven in het nu, hoe moeilijk dat soms ook lijkt. Je kunt simpelweg gewoon niet alles tegelijk.
  2. Pak een of meerdere keren per dag een momentje om je voeten te voelen, ga even zitten op een stoel of bank en gewoon even je voeten voelen. Terug naar het hier en nu.
  3. Plan tijd voor jezelf in. Minstens een (mid)dag per week voor jezelf, zonder kinderen. Ja, dit vergt enige planning en wellicht zul je hier anderen voor moeten inschakelen maar het is heel belangrijk dat je deze tijd voor jezelf neemt om even op te laden.
  4. Adem! Tijdens spanning gaan veel mensen verkeerd ademen, dit kan ook gebeuren als je baby gaat huilen en/of er weer een peuter aan je been hangt terwijl je aan het koken bent. Probeer juist op deze momenten rustig door je neus via je buik in en uit te ademen, hiermee voorkom je dat je (nog meer) gespannen raakt.
  5. Pak een geliefde hobby op. Als je er nog geen hebt, probeer eens iets creatiefs; tekenen, schilderen, fotograferen etc.
  6. Ga naar buiten! Het is belangrijk om echt elke dag minstens een half uur/uur buiten te zijn geweest. Hier doe je niet alleen de dagelijkse vitamine D op maar je haalt ook even een frisse neus en bent even uit de gewone thuis of werk situatie. Het liefst in de natuur, bos of park en je kindje(s) kan gewoon mee in de draagzak of buggy.
  7. Mediteren. Dit kan ‘s middags als je kindje ligt te slapen en/of in de avond. Door te mediteren zoek je de stilte op en kom je even terug bij je zelf, hierdoor kun je prikkels verwerken en even ontladen.
  8. Doe een keer per week een activiteit waardoor je beter in je lichaam en uit je hoofd komt. Dit kan zijn, sporten, dansen, wandelen, yoga, paardrijden, fietsen etc.
Dit bericht delen:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij je niet langer 'anders' en onbegrepen voelen?

(Zonder Jezelf Te Verliezen?)

Ik wil me niet langer ‘anders’ en onbegrepen voelen zodat ik me niet langer een buitenstaander voel en meer rust in mijn leven kan ervaren.

Ik wil niet begrijpen wat hoogsensitiviteit is en voel me goed zoals ik ben.